Hoe is het KVW georganiseerd?

Ieder jaar organiseert Kindervakantiewerk (KVW) Zand-Wandelbos aan het eind van de basisschoolvakantie een week vol met spelletjes, tochten, busdagen, sportieve en creatieve activiteiten. Iedere jaar doen er ongeveer 200 kinderen mee van 4 tot en met 12 jaar. De leiding bestaat uit zo’n 50 vrijwilligers. Die krijgen daarvoor geen geld, alleen af en toe iets te drinken en te snoepen. Toch heeft het KVW iedere zomer veel geld nodig. Vooral de bussen en toegangskaarten voor pretparken zijn duur, maar er is ook geld nodig voor bijvoorbeeld knutselmaterialen, eten en prijsjes. Het geld krijgt het KVW door:

• inschrijfgeld van de ouders
  • subsidie van de gemeente
  • donaties
  • Sinterklaasactie
  • verkoop van tweedehands boeken
  • de collecte aan het begin van de zomervakantie

Sinds 1960

Ons KVW bestaat al heel lang. Het begon in 1960 in de wijk ’t Zand. Later kwamen daar de wijken Wandelbos, de Reit en Zorgvlied bij. In Tilburg zijn nog tien andere KVW’s.

Tijdens het Kindervakantiewerk is het Jeugdhuis aan de Beneluxlaan onze centrale plek. In de tent op de parkeerplaats voor het Jeugdhuis verzamelen we tijdens het KVW de kinderen en starten en sluiten we de activiteiten. Ook houden we in het Jeugdhuis vergaderingen en fröbelavonden, en mogen we ons materiaal er opslaan.

Heel veel maanden voor de zomervakantie beginnen twee groepen al met het voorbereiden van het KVW: de Stuurgroep en de Programmagroep.

De Stuurgroep zorgt onder andere voor:

• Geld
  • Publiciteit
  • Organiseren van bijeenkomsten (LIMs, AMALIA, BBQ, nieuwjaarsreceptie, leidingfeest enzovoorts)
  • Contacten onderhouden met andere organisaties
  • Werven van leiding en kinderen
  • Aanvragen van vergunningen

De Programmagroep is er voor:

• Het verzinnen en organiseren van het programma tijdens de 5 dagen
  • Het verzinnen van het thema en het themaverhaal
  • Organiseren en uitvoeren van dagdelen

De Programmagroep heeft ook een kerngroep. De vrijwilligers in de kerngroep houden het overzicht en zorgen dat alle dingen die moeten gebeuren, ook echt gebeuren. Verder zitten in de Programmagroep en de Stuurgroep vrijwilligers die vooral taken uitvoeren. Zoals een programma-onderdeel verzinnen en voorbereiden, of vrijwilligers bellen voor de collecte.

Rond maart houden we de Kick-off, een kennismakingsactiviteit. De afgelopen jaren hebben we bijvoorbeeld een avonddropping en een smokkelspel georganiseerd. Zodat je kunt ervaren hoe het is om aan een programmaonderdeel deel te nemen. En zodat je kennis kunt maken met andere vrijwilligers en bij kunt kletsen met oude bekenden.

Om jou en andere vrijwilligers te informeren over onder andere het programma, het thema en diverse activiteiten zijn er twee Leiding Info Middagen (LIMs). Op deze middagen hoef je niet alleen te luisteren, maar zijn er ook dingen te doen. Een van de LIMs sluiten we af met een barbecue.

Voor alle nieuwe leiding is er ook een verplichte bijeenkomst: de AMALIA (Allerlei Mededelingen voor Aanstaande Leiding Inzake Algemeenheden). Tijdens deze bijeenkomst leer je andere nieuwe vrijwilligers kennen, maak je kennis met onze werkwijze en kun je al je vragen stellen.

Tijdens de zogenaamde fröbelavonden kun je meehelpen met het voorbereiden van het programma. Fröbelen is een ander woord voor gezellig samen knutselen, werken en organiseren. Deze avonden vinden plaats in de week voor het KVW. Je bent altijd van harte welkom om een keer mee te komen helpen. Kijk voor de zekerheid wel even in de agenda op onze website zodat je zeker weet dat je niet voor niets komt. En natuurlijk mag je altijd iemand meenemen naar een fröbelavond!

Iedereen krijgt digitaal een programma draaiboek waarin het thema en het programma met de uitwerking van de dagdelen staan. Ook staan er richtlijnen, tips en achtergrondinformatie in. Je krijgt dit via de mail en iedere groep krijgt ook een uitgeprint exemplaar.