Wat kun je verwachten?

Afgelopen jaar hebben we met ongeveer 55 vrijwilligers, in leeftijd variërend van 14 tot 60 jaar, 1 week verzorgd voor 250 kinderen. Het KVW is een gezellige club waar je makkelijk contacten maakt. Behalve deze dagen in de zomervakantie organiseert KVW ook verschillende dingen voor de leiding zelf.

Je wordt ingedeeld in een leeftijdsgroep. Het aantal groepen is ieder jaar anders, maar het zijn er ongeveer 10. In een groep zitten tussen de 15 en 25 kinderen, die ongeveer even oud zijn. In groep 1 zitten de jongste kinderen (4 en 5 jaar) en hoe hoger de groep, hoe ouder de kinderen zijn. De oudste kinderen zijn 12 jaar. In iedere leeftijdsgroep zitten 2 tot 4 vrijwilligers als leiding (vanaf 16 jaar)eventueel aangevuld met 1 of 2 aspirant-leiding (14 of 15 jaar).

Het verschil tussen leiding en aspirant-leiding is dat aspirant-leiding niet alleen de verantwoordelijkheid krijgt over een subgroepje. Omdat de jonge kinderen meer begeleiding nodig hebben, zit er in de jongere groepen meer leiding dan in de oudere leeftijdsgroepen. Aspirant-leiding wordt vaak ingedeeld in de jongere leeftijdsgroepen.

Naast alle vrijwilligers in de leeftijdsgroepen hebben we de hoofdleiding. Die is verantwoordelijk voor de totale coördinatie van de activiteiten tijdens de KVW week.

’s Morgens om negen uur komen alle vrijwilligers bij elkaar voor een korte voorbespreking. Iets voor half tien ga je de kinderen van jouw leeftijdsgroep bij elkaar roepen. Vanaf dat moment ben je met de leiding van jouw groep verantwoordelijk voor die kinderen.

Meestal begint de dag met een stukje toneel in de tent. Daarna lopen we naar de plek waar de activiteiten van die dag zullen plaatsvinden. Na een tussendoortje begint de activiteit.

Soms ben je met de hele groep bezig aan een spel, op andere dagen wordt de groep verdeeld in kleinere groepjes. Je begeleidt de kinderen bij het programma, eet met ze tussen de middag, bent verantwoordelijk voor medicijnen en zorgt dat ze aan het eind van de dag weer opgehaald kunnen worden door hun ouders. Een enkele keer ben je post tijdens het spel; dan komen de kinderen uit alle groepen langs om bij jou een opdracht te doen.

Om 5 uur gaan de kinderen weg (op een busdag iets later), daarna is er voor de leiding nog een nabespreking. Tijdens de nabespreking vertelt iedereen kort hoe de dag is verlopen, hoe je het zelf hebt gevonden en of er binnen de groep problemen zijn. Met alle vrijwilligers is er dan de voorbespreking van de volgende dag. Dan hoor je wat er de volgende dag op het programma staat, wie er post is, hoe het spel precies gespeeld wordt en kun je vragen stellen. Daarna kun je nog iets drinken.

’s Avonds wordt er weer gewerkt aan het programma van de volgende dag(en). Als je zin hebt om te komen helpen ben je daarbij welkom. In de week vóór het KVW, gaan we met alle leiding de laatste zaken regelen en in een gezellige sfeer, de week voor de kinderen klaarzetten.

Ook kan het zijn dat jouw groep corvee of aanhangerbeurt heeft. Je hebt die dag dan wat extra taken zoals het in- en uitruimen van de vaatwasser, het schoonspoelen van de ranjakannen of het schoonmaken van de toiletten.

Al met al kun je zeggen dat het KVW een heel gezellige tijd is, zowel voor de kinderen als voor de leiding. En je doet het niet voor niets. Aan het einde van het KVW zul je merken dat je een fantastische tijd hebt gehad, een speciale band hebt opgebouwd met de leiding en de kinderen en dat je iedereen nog weken daarna zult missen. Ongeveer een maand na het KVW is er nog een leidingfeest: een gezellige avond samen met de andere leiding.